fivéroldal

malenurse

malenurse

Ajánlott irodalom

Yann Martel: Beatrice és Vergilius

2017. január 25. - PálLászló

covers_219341.jpg

Fülszöveg:

A Beatrice ​​és Vergilius fura kis könyv. Csontig hatol, mélyen megrázza a lelket – és letehetetlen. Látszólag nem sok minden történik benne. Szerepel benne egy író és az ő egyik olvasója, bele van szőve egy tanulmány az értekező próza és a szépirodalom viszonyáról, számos irodalmi utalás, vendégszöveg, abszurd dráma. A különböző szövegtípusok egybefonódása és a velük való játékos ellenpontozás fokozatosan válik egyre nyomasztóbbá, észrevétlenül rátelepszik az olvasóra, majd a végén szinte rákiált az emberre a kirekesztettség, kiszolgáltatottság, megalázottság és szenvedés értelmetlensége.

Van két Henry, egy író meg egy preparátor. Az egyik ír egy kiadhatatlan könyvet a holokausztról, a másik ír egy gyermeteg abszurd drámát. Abban szerepel Beatrice, a szamár és Vergilius, a bőgőmajom. Ami kettejük beszélgetéséből kibontakozik, az az élet és minden élőlény tiszteletére felhívó óriásplakát, ami mellett képtelenség közömbösen elsétálni.

Beatrice és Vergilius egy abszurd dráma főszereplői, sorsuk a holokausztnak egy nem tényeken és beszámolókon alapuló értelmezése. Rajtuk keresztül mosódik egybe valóság és fikció, hogy aztán a végére kikerekedjen, mi az emberi méltóság, és hogyan lehet megőrizni még akkor is, mikor már meghalt a remény.

(Forrás: https://moly.hu/konyvek/yann-martel-beatrice-es-vergilius)

 

Részlet a könyvből:

 

Játékok Gustavnak

 

ELSŐ JÁTÉK

 

A tízéves fiaddal beszélgetsz.

Azt mondja, tudja, honnan lehetne krumplit

szerezni az éhező családodnak.

Ha elkapják, megölik.

Hagyod, hogy elmenjen krumpliért?

Hátoldal:

"- Ez mi? - kérdezte Henry.
- Egy jelenet, amin dolgozom.
- Miről szól?
- Gustavról.
- Ki az a Gustav?
- Egy élettelen, meztelen test, egész idő alatt a fa közelében feküdt, amelyik mellett Beatrice és Vergilius beszélget.
- Emberi test? Még egy ember?
- Igen.
- Csak úgy ott fekszik a szabadban?
- Nem, a bokrok között. Vergilius talál rá.
- Nem érzik a rothadó test bűzét?
- Van, hogy az élet ugyanúgy bűzlik, mint a halál.
Nem érzik."

Sok és sokféle holokauszt irodalmat olvastam. Mindegyik más, mindegyik ugyanolyan. Más, hiszen többségünknek nincsen élő rokona szemtanúként beszámolni. És ha van is. Ki mondaná el ugyanúgy a Borzalmakat.

Ugyanakkor mindegyik egyforma is. A módszeres tömeggyilkosságoknak megvan az a sajátosságuk, hogy rendszerszerűen, szinte iparként, gyárként (halálgyár) viszik végbe rettenetes tevékenységüket. Az így felépített szisztémák (legyen az akár egy népirtás, vagy annál is inkább) olajozott gépezetként funkcionálnak a tervezéstől az adminisztráción át a véghezvitelig. Tulajdonképpen minőségirányítási kézikönyv is készülhetett volna, akkor sem lett volna hatékonyabb a mészárlás.

Mitől más Yann Martel könyve? A gyomorforgató szörnyűségek leírása erős vizuális ingerként éri az olvasót. Mindezek után, mintegy tizenöt oldal erejéig, interakcióra szólítja fel a gyanútlan könyvszerető embert. Olyan játékot talál ki az író, ami nem ereszt, továbbgondolásra sarkall, sőt, belekényszerít, hogy helyezkedj az áldozatok szerepébe: érezz, gondolkozz, dönts... mintha Te ŐK volnál, vagy fordítva.

Remek pszichológiai teszt magunkról. Titokban bepillanthatunk a tükörbe, hogy emberi mivoltunkat megmérjük. Felfedezhetjük viszonyainkat a szűk környezetünkben, vagy akár helyünket a tágabb társadalmi szövetben.

Én elfogadom Yann Martel kihívását: eljátszok a gondolattal a megadott szituációkban.

Folyt. köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://privatenurse.blog.hu/api/trackback/id/tr8612155019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása